Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Vantaa-Keravan hyvinvointialue | Yleinen

Ehdokaskynä: Anteeksi, mutta mihin teitä tarvitaan?

3.4.20253.4.2025 Reading Time: 2 minutes

Toimittaja: arvoisa aluevaltuustoehdokas, tuoreen kyselytutkimuksen mukaan enemmistö suomalaisista pitää aluevaaleja turhina. Miten kommentoitte? 

Ehdokas: totta on, että aluevaltuustojen rooli on jäänyt varsin pieneksi. Lait ja asetukset määrittelevät pitkälti sen, mitä hyvinvointialue tuottaa ja sen, miten palvelut tuotetaan. Esimerkiksi toimitilojen laadulle, palveluyksiköiden henkilöstömäärille ja henkilöstön kelpoisuusehdoille, palvelujen jonotusajoille jne. on säädetty minivaatimukset. Lisäksi valtaosa palveluista on kansalaisille ns. subjektiivisia oikeuksia, harkinnanvaraa tai valinnanmahdollisuuksia ei hyvinvointialueilla juuri ole. Rahoitusmalli on niin ikään vahva ohjausmuoto.  Valtio rahoittaa lähes kokonaan hyvinvointialueiden toiminnan, niin käyttötalouden kuin investoinnitkin. Asiakasmaksujen kautta perittävä oma varainhankinta on sekin normitettu ja tuottaa vain muutaman prosentin tulon alueen budjettiin.  

Nostaisin kuitenkin kaksi näkökulmaa, jotka perustelevat aluevaltuutettujen ja siis vaalien tarpeellisuutta: ensinnäkin palveluverkosta päättäminen eli se, missä fyysisesti palveluja tuotetaan, on vapaasti alueiden päätettävissä. Palveluverkkopäätöksiin kohdistuukin iso mielenkiinto. Päätöksenteossa jakolinjat eivät käytännössä kuitenkaan mene puolueiden mukaan vaan enemmänkin siltä pohjalta, mistä valtuutettu itse on kotoisin. Kunta ja kunnanosa vaikuttaa päättäjän painopisteasetteluun.  

Toinen perustelu liittyy valtuutetun rooliin viranhaltijajohdon sparraajana. Osaako valtuutettu tehdä hyviä avaavia kysymyksiä valmistelijoille? Pystyykö valtuutettu tuomaan elämänkokemusta ja hyviä käytäntöjä muunlaisista organisaatiosta kuin mihin sote-organisaatioissa on totuttu perinteen ja kulttuurin ohjaamana? Onko valtuutetulla rohkeutta tarvittaessa kyseenalaistaa valmistelua ja samalla kompetenssia hahmottaa eri asioiden mittakaava ja aikuismaista asennetta rakentavasti tukea viranhaltijavalmistelijoita havaittujen epäkohtien äärellä? Myös hyvät yhteydet hyvinvointialueen yhteistyökumppanien ja sidosryhmien suuntaan, kokemus ulkoisten suhteiden hoitamisesta, tuo päättäjiltä oikeaa lisäarvoa alueen johtamiseen. Vielä voisin lisätä, että hyvinvointialue on täynnä sote-ammattilaisia, päättäjissä kaivataan nimenomaan ulkopuolisen näkemystä, kykyä ihmetellä ja nähdä metsä puilta. Sote-ammattilainen valtuutettuna saattaa ylikorostaa omaa kokemustaustaa ja jopa ajaa oman ammattiryhmän etuja. Tämä on myös hyvinvointialuelaissa huomioitu. Hyvinvointialueen oma työntekijä ei voi olla esim. aluehallituksen jäsen. 

Toimittaja: entäpä alussa mainitun tutkimuksen toinen keskeinen havainto, jonka mukaan kaksois- ja kolmoisjäsenyydet eli samanaikainen toimiminen kunta-, alue- ja valtakunnan tason päätöksenteossa ei ole suotavaa. Itse olette valtuutettu niin kotikunnassanne kuin hyvinvointialueella. Miten hatunvaihto käytännössä sujuu? 

Valtuutettu: viitaten edellisen vastauksen näkemykseen ulkosuhteiden hoitamisen merkityksestä, valtuutetun johtamiseen tuomasta lisäarvosta, en pitäisi kunta- ja aluevaltuutettuna toimimista ongelmana. Kunnalla ja hyvinvointialueella on yhteiset ”asiakkaat”, joiden etua ei ajeta hautautumalla omiin poteroihin. Monet palvelut muodostavat parhaassa tapauksessa saumattoman yhdyspinnan kuten opiskeluhuollossa tai vaikkapa vaikeasti työllistettävien kuntoutuksessa ja vanhusten asuinpalveluiden kaavoituksessa. Mahdollisuus nähdä ja tuntea toiminta molempien toimijoiden näkökulmasta auttaa yhteistyön rakentamisessa. Kokemus kuntapolitiikasta on yksi lisäarvon muoto, jota aluevaltuutettuna voi päätöksentekopöytään tuoda. Vaikeat eturistiriidat ovat kokemukseni mukaan onneksi harvinaisia. 

Markku Pyykkölä
Kirjoittaja on keravalainen aluevaaliehdokas (Vantaa-Keravan hyvinvointialue).

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Vanhuksen perusoikeuksien takaaminen: lääkärin ja vanhuksen välinen keskustelu
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Riittävät ikääntyneiden palvelut luovat turvaa vanhuuteen

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Vladimir Putinin luottomies joutui protestiaallon keskelle
  • Satelliittikuvat näyttävät, mitkä kohteet on tuhottu Iranissa
  • Puolustusministeri Antti Häkkäsen vetoomus sanasta sanaan: Tämän takia jalkaväkimiinat tarvitaan
  • Päivi Räsänen päivittelee RKP:n ehdotusta – ”Jos olisin jäsen, nyt olisi hetki erolle”
  • Asiantuntijat korostavat sijoituksia maanpuolustukseen: Emme saa jäädä jälkeen

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku