Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Länsi-Uusimaa | Yleinen

Ehdokaskynä: Tietojärjestelmien kehittäminen säästää kymmeniä miljoonia euroja varsinaiseen hoivatyöhön

8.4.2025 Reading Time: 3 minutes

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen määrätietoinen kehittämistyö on pienentänyt jo 2,5 toimintavuoden aikana merkittävästi alueen talouden kymmenien miljoonien eurojen alijäämää. Samalla on tehty työtä asiakkaiden palveluiden saatavuuden parantamiseksi ja hoitojonojen purkamiseksi niin sosiaali- ja terveydenhoidossa kuin hammashoidossakin. Nämä työt jatkuvat tänä vuonna ja keskittyvät erityisesti asiakaslähtöisyyden parantamiseen, ajanvarauksen ja takaisinsoittojen kuntoon saamiseen sekä nopean tarpeen mukaisen hoitoon pääsyn varmistamiseen. Digitalisaatio auttaa tässä työssä merkittävästi. 

Uusi järjestelmä on kustannustehokas sekä asiakas- ja käyttäjäystävällinen 

Sosiaali- ja terveydenhoidon muutoksen yhteydessä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyi luovuttavilta organisaatioilta 36 erilaista asiakas- ja potilastietojärjestelmää tai järjestelmäversiota. Osa järjestelmistä kyettiin konsolidoimaan eli yhdistämään 11 erillisen järjestelmään. Se oli kuitenkin yhä aivan liian paljon käytettävyyden, asiakaspalvelun ja hoidon laadun takaamiseksi sekä suurten käyttökustannusten takia. 

Viranhaltijoiden, asiantuntijakonsultin ja poliittisten luottamushenkilöiden yhteistyön tuloksena päädyttiin kilpailuttamaan asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisuus. Tähän työhön osallistui osaltaan myös hyvinvointialueen tulevaisuus- ja kehittämislautakunta, jonka työssä olen ollut mukana. Yhteisenä tavoitteena oli ripeästi, mutta suunnitelmallisesti luopua monitahoisista ja taloudellisesti epäedullisista järjestelmistä. Samalla tehtiin laaja henkilöstökysely, jolla selvitettiin uuden järjestelmän tärkeimmät tekijät, jotta henkilöstö saa toimivat työkalut ja asiakaspalvelu paranee merkittävästi. Toimiva järjestelmä todettiin tärkeäksi tekijäksi osaavan henkilöstön rekrytointia helpottamaan tulevaisuudessa. 

Kymmenien miljoonien säästöt ilman palvelujen leikkauksia 

Kilpailutuksen tuloksena viime vuoden lopulla valittiin Tietoevry Finland järjestelmän toimittajaksi. Vertailussa se osoittautui laadun, hinnan ja käytettävyyden osalta parhaimmaksi järjestelmäksi alueemme tarpeisiin. Kustannukset pienenevät vanhoihin järjestelmiin verrattuna seuraavien neljän vuoden aikana useilla kymmenillä miljoonilla euroilla. Ilman mitään leikkauksia palveluihin. Päinvastoin palveluja voidaan kehittää uudella järjestelmällä tehokkaammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Säästyviä euroja voidaan tarvittaessa käyttää varsinaisen hoitotyön saatavuuden ja laadun parantamiseen. 

Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto toteutetaan vaiheittain tämän ja ensi vuoden aikana. Samaan aikaan alueellamme kehitetään tekoälyn käyttöönottoa niissä toiminnoissa, joissa se on mahdollista ja turvallista. Tekoäly osaltaan antaa asiantuntijoille lisää aikaa asiakastyöhön. 

Lunna-digipalvelu sujuvoittaa kiireetöntä palvelua 

Uusi Lunna-digitaalinen asiakaspalvelu tulee käyttöön huhtikuussa 2025. Silloin tulee käyttöön terveysasemien, hammashoidon, neuvolan ja Seniori-infon chat ja kiireettömät viestit. Lisäksi Lunnasta löytyvät yleisen asiakasneuvonnan chat sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kiireetön viestipalvelu. Lunnassa asiakkaiden yhteydenottoihin vastaavat hyvinvointialueen ammattilaiset. Chat-keskustelu on uusi ja sujuva asiointikanava, jossa viesteihin vastataan arkisin kello 8–16. Kiireettömän viestin voi lähettää Lunnaan 24/7 ja asiantuntija vastaa siihen kolmen arkipäivän sisällä. 

Asiakas voi käyttää Lunnaa joko älypuhelinsovelluksena tai internetselaimen kautta. Palvelut avataan kaikille Länsi-Uudenmaan alueen asukkaille ja palvelua voi käyttää suomen, ruotsin tai englannin kielellä. Puhelinasiointi ja henkilökohtainen paikan päällä asiointi säilyvät jatkossakin käytössä. Ne ovat tärkeä osa palveluita ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta voi käyttää digipalveluja. 

Timo Haapaniemi 
Kirjoittaja on kirkkonummelainen aluevaaliehdokas (Länsi-Uusimaa).

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Kokoomus tuo turvaa
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Oppilashuolto hyvinvoinnin tukena

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Satelliittikuvat näyttävät, mitkä kohteet on tuhottu Iranissa
  • Puolustusministeri Antti Häkkäsen vetoomus sanasta sanaan: Tämän takia jalkaväkimiinat tarvitaan
  • Päivi Räsänen päivittelee RKP:n ehdotusta – ”Jos olisin jäsen, nyt olisi hetki erolle”
  • Asiantuntijat korostavat sijoituksia maanpuolustukseen: Emme saa jäädä jälkeen
  • Arvio SDP:stä: Puolueen pelisilmä hapuilee

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku