Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Uutiset | Vantaa-Keravan hyvinvointialue

Hyvinvointialueen tilannekuva hakusessa

6.10.2023 Reading Time: 2 minutes

Vanhan viisauden mukaan yhteisesti jaettu tilannekuva on välttämätön lähtökohta hyvälle johtamiselle. Usein vertauskuvana käytetään suunnistusta: on tiedettävä missä kohtaa kartalla ollaan ennen kuin järkevää reittiä haluttuun päämäärään voidaan suunnitella ja etenemisen tapa päättää.

Näitä ajatelmia huomasin pohdiskelevani hyvinvointialueemme valtuuston viimeisimmän kokouksen yhteydessä syyskuussa. Esityslistalla oli kaksi dokumenttia, joissa kummassakin ideana oli arvioida, miten hyvinvointialueellamme menee. Toisen oli tuottanut aluehallitus (osavuosikatsaus 2/2023) ja toisen hyvinvointialueen tarkastuslautakunta (ei-lakisääteinen väliarviointi). Kummassakin dokumentissa arvioitiin mm. valtuuston asettamien sitovien tavoitteiden toteutumista tai toteutumisen todennäköisyyttä vuoden loppuun mennessä. Kummankin arvion tuottamiseen oli osallistunut niin viranhaltijoita kuin luottamushenkilöitä.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto on siis asettanut 15 sitovaa tavoitetta talousarviovuodelle 2023. Tarkastuslautakunnan arvion mukaan tavoitteista seitsemän ennustetaan toteutuvan ja seitsemän tavoitteen osalta tarkastuslautakunta piti tavoitteen toteutumista epätodennäköisenä. Henkilöstön hyvinvointia koskevan tavoitteen ennustetaan toteutuvan osittain. Aluehallituksen osavuosikatsauksessa puolestaan arvioidaan yhtä tavoitetta lukuun ottamatta kaikkien toteutuvan kokonaan ja kahden kohdalta osittain.

Kuten huomataan, on dokumenteissa esiin tuodut arviot hämmentävän erilaiset. Tämä kielii siitä, että joko tarkoituksella tilanne halutaan nähdä toisaalta ruusunpunaisena tai toisaalta kriittisen haasteellisena tai sitten tavoitteet on asetettu niin väljästi, että perustellusti voi tulla erilaisiin johtopäätöksiin. Itse veikkaan ensimmäistä selitystä, sillä tavoitteet on kyllä asetettu varsin täsmällisesti, useimmat puhtaasti kvantitatiivisiin mittareihin kytkeytyen (esim. jonotusajat, henkilöstön vaihtuvuus, talousarvion toteutuma) tai määritellyn toimenpiteen toteutumista kuvaten (esim. palveluverkkosuunnitelma on tehty).

Miksi hallitus sitten haluaa nähdä lasin puoli täytenä ja tarkastuslautakunta puoliksi tyhjänä jää arvailujen varaan. Onko kyse vain omaksutuista rooleista vai pelataanko arvioilla jotain peliä ulkopuolisiin sidosryhmiin kuten valtioon päin? Keskeistä olisi joka tapauksessa saada tolkku itse asiaan eli kenen totuus on oikeampi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tällaiseen dialogiin ei hyvinvointialueellamme ole oikein menettelytapoja tai foorumia. Kahden toimijan tuottamien arvioiden erilaisuus kyllä todettiin ennen valtuuston kokousta pidetyssä webinaarimuotoisessa selostustilaisuudessa, mutta vastausta tai näkemyksiä arvioiden erilaisuuden perusteluista ei tosiasiassa saatu sen enempää suullisesti kuin kirjallisesti. Itse valtuuston kokouksessa taas viranhaltijoilla ei ole tapana osallistua keskusteluun. Luotetaan selvästi selostustilaisuuden ja kokouksen edellä käytävien palavereiden voimaan, joten varsinaisessa valtuuston kokouksessakaan ei saatu viranhaltijavalmistelijoilta tai luottamushenkilöiltä näkemyksiä arvioiden ristiriitaisuuksista. Onko niin, että asiaan palataan ensi vuoden kesänä, kun tarkastuslautakunta jättää virallisen arviointikertomuksensa ja hallituksen on pakko tuottaa huomioihin vastauksensa? Niiden pariin päästään joko kesäkuussa tai mahdollisesti jossain syksyn kokouksista. Näin jälkijättöisestä tarkastelusta ei hyvinvointialueemme johtaminen taida saada kovin kummoista tukea.

Jos lukijaa jäi kiinnostamaan mitä ne 15 sitovaa tavoitetta olikaan ja millaisia arvioita hallitus ja tarkastuslautakunta on tehnyt löytyvät asiakirjat ositteesta Aluevaltuusto, kokous 11.9.2023 | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (cloudnc.fi)

Markku Pyykkölä

Vantaa-Keravan aluevaltuutettu, VTM

Keravan kaupunginhallituksen puheenjohtaja

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Kuka kuuntelee nuorta?
SeuraavaJatka
Keskustelu suomalaisten liikkumattomuudesta tarvitsee monipuolisia tasa-arvonäkökulmia

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Riikka Purra moittii repivää talouskeskustelua
  • Nyt se on tutkittu: Sosialismi syö talouskasvusta kaksi prosenttiyksikköä vuodessa
  • Kolmasosa Iranin ohjuskalustosta on tuhottu
  • Asiantuntijan 12 vinkkiä turvalliseen juhannukseen – ”vahdi aina tulta”
  • USU: Osa sote-alueista joutumassa arviointimenettelyyn

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku