Petteri Orpo: 18 000 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta on liikaa

Artikkeli Petteri Orpo: 18 000 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta on liikaa näkyi ensin kokoomus.fi.

Artikkeli Petteri Orpo: 18 000 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta on liikaa näkyi ensin kokoomus.fi.
Ystäväni Antti työskentelee lehtorina espoolaisessa lukiossa. Perheessä on kaksi aikuista ja 5- ja 1-vuotiaat lapset. Viisivuotias on päiväkodissa. Äiti hoitaa kotona juuri yksivuotissynttäreitään juhlinutta taaperoa. Antin vuositulot ovat 40 000 ja 50 000 euron haarukassa. Tulojen suuruus riippuu Antin tekemien ylityötuntien määrästä ja muista sivutuloista.
Antin palkalla elää neljä henkilöä. Äiti saa lisäksi kotihoidontukea 338 euroa kuukaudessa. Antti otti tälle syksylle mahdollisimman paljon ylityötunteja lukiosta ja hankki sivutuloja kolmesta eri työpaikasta. Lisätöitä tekevät tyypillisesti juuri pienten lasten isät. Antti kertoo ansainneensa ylitöistä ja sivutuloista reilut 4000 euroa bruttona syksyn aikana.
Antin tekemistä lisätöistä meni 47,4 prosenttia veroa ja veroluonteisia maksuja. Lisätöiden bruttoansioista 10,7 prosenttia meni varhaiskasvatusmaksujen korotukseen. Antin rajaveroasteeksi muodostui näin laskien huimat 58,1 prosenttia. Espoon kunnallisvero on Suomen pienimmästä päästä eikä Antti kuulu kirkkoon. Antin rajaveroaste voisi siis olla korkeampikin.
Antti halusi tarjota perheen aikuisille vapaaillan. Hän ajatteli palkata lastenhoitajan päästäkseen vaimonsa kanssa kahdestaan lenkille. Antti suunnitteli tekevänsä jonain päivänä tunnin lisätyötä – siitä hänen bruttopalkkansa on 20 euroa. Tästä rahasta Antilla jäisi verojen jälkeen 10,7 euroa käteen. Riittäisikö se lastenhoitajan palkkaamiseen tunniksi?
Antilla sattuu olemaan tuttu hoitaja, joka tekee lastenhoitokeikkaa elinkeinonharjoittajana. Hänen tuntitaksansa on 15 euroa kotitalousvähennyksen jälkeen. Antin olisi tehtävä kolme tuntia lisätöitä maksaakseen kahden tunnin lastenhoidosta. Vastaus aiempaan kysymykseen on siis: ei riittäisi.
Tarkastellaan esimerkin vuoksi Antin mahdollisuuksia kotitalouspalveluiden ostamiseen. Kotitalousvähennyksen jälkeen siivoojan taksa olisi 21 euroa eli tuplasti Antin verojen jälkeen käteen jäävän tuntipalkan verran. Antin pitäisi tehdä kaksi tuntia työtä ostaakseen tunnin verran kotitalouspalveluita. Eipä ihme, että monessa perheessä lähdetään aikaisemmin töistä ja tehdään arjen työt omin voimin.
Jos palvelu jää ostamatta, menetys on moninkertainen: Ensin menetetään Antin lisätyöpanos opettajana; sitten menetetään ammattilaisen palveluna suorittama työpanos; lopulta myös verotulot jäävät saamatta töistä, jotka jäävät tekemättä.
Entä jos ei pitäisikään olla teollisuuspohatta ostaakseen palveluita? Entä jos perheillä olisi varaa käydä ulkona syömässä muulloinkin kuin juhlapäivinä? Se vapauttaisi yhteistä aikaa kiireisen arjen keskellä. Suomessa ei tarvitse olla ökytuloinen ennen kuin verottaja nappaa tuntipalkasta yli puolet pois.
Kyse ei ole pelkästään kotitaloustöistä. Teollistuneissa maissa elinkeinojen painopiste on siirtynyt aikaa sitten yksityisiin palveluihin. Oikeastaan työskentelemme kaikki palveluammateissa; olimme sitten putkimiehiä, koodareita, opettajia, juristeja tai sairaanhoitajia. Mitä vähemmän omalla työllään voi ostaa toisen ammattilaisen työtä, sitä alhaisempi on työllisyys ja sitä heikommin talouden tuottavuus ja yleinen elintaso kehittyvät.
Me pystymme parempaan!
Työhön kohdistuvaa verotusta pitää laskea kautta linjan. Mikrotyön teettämiseen liittyvää byrokratiaa pitää poistaa. Vain silloin keskituloisellakin on mahdollisuus vaihtaa omaa työtä toisen tekemäksi työksi – ja koko yhteiskunta hyötyy.
Lopuksi ajatusleikki. Kuinka paljon Antin pitäisi ansaita ostaakseen itseltään yksi lisätyötunti?
Antin 20 euron tuntipalkka maksaa työnantajalle 24,5 euroa. Antin rajaveroasteella pitäisi tehdä kaksi tuntia ja 55 minuuttia ylitöitä työllistääkseen itsensä tunniksi. Mikä on sinun kertoimesi?
Den nordiska välfårdstaten är globalt sett en otrolig framgångshistoria. I det export- och konsumtionsstyrda ekonomiska meningsutbytet glömmer man trots det ofta bort, att investeringar i intellektuellt kapital är ett villkor…
Riipaisin tällaisen vastineen Hesarin mielipidekirjoitukseen, jossa kaksi professoria väittivät, ettei seksuaalirikoksissa missään tapauksessa voi olla kyse kulttuurista. "Helsingin yliopiston professorit Sarah Green ja Tuija Pulkkinen kirjoittivat taannoisessa mielipidekirjoituksessaan (HS 23.1),…
Suomalainen virkamiestyrannia kyykyttää taas hallintoalamaista, kyllä sappi kiehuu. Korkein hallinto-oikeus on evännyt Varustelekan, ja siinä samalla kaikkien suomalaisten yritysten, mahdollisuuden yhteen etämyynnin muotoon huolimatta siitä, ettei laissa ole kieltämiselle perusteita….
Tiedote 24.1.2019 Julkaisuvapaa heti Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma tervehtii tyytyväisyydellä oikeusministeri Antti Häkkäsen selvitystä elinkautisen pidentämisestä aidoksi elinkautiseksi kaikkein karmeimmista rikoksista. ”Elinkautinen tuomio esimerkiksi vakavista terrorismirikoksista on oikeus ja kohtuus….
Lapsuudesta muistan varoitukset namusedistä. Vieraan aikuisen autoon nousemisesta olen varoittanut omia lapsianikin. Nykyajan namusedät löytyvät kuitenkin yhä useammin internet-maailmasta. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuudet tapaamisten sopimiseksi ja arkaluontoisten kuvien tai videoiden jakamiseksi. Haastan Suomessa toimivat teleoperaattorit (Elisa, Telia, DNA ym), some-palveluiden tarjoajat (Facebook, Snapchat ym.), nettiahdistelua estävät ja hoitavat järjestöt sekä viranomaiset pyöreään pöytään keskustelemaan siitä, […]
The post Haastan teleoperaattorit ja alustapalvelut yhteistyöhön saadaksemme namusedät kuriin netissä appeared first on Kai Mykkänen.
Tiedote 24.1.2019 Kokoomuksen ympäristöedustajat Pauli […]
The post Kokoomusedustajat: Kierrätystavoitteeseen pääseminen edellyttää uusia toimia appeared first on Sari Multala.
Lakialoite LA932018 vpRaija Vahasalo kok Lakialoite laeiksi oppilas- ja opiskelijahuoltolain ja perusopetuslain 16 a ja 17 §:n muuttamisesta Eduskunnalle ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ Aloitteessa ehdotetaan oppilas- ja opiskelijahuoltolain sekä perusopetuslain muuttamista…
Nurmijärven Uutisten viikonloppujulkaisun 19.-20.1. Viikon vieras -palstalla julkaistiin kirjoitukseni liittyen mahdollisuuteen yhdistää Vesi-liikelaitos ja Nurmijärven Sähkö Oy. Moni on jo ilmoittanut kannattavansa ajatustani eli vähintään asian selvittämistä. Tässä kokonaisuutena kirjoitukseni:…
Sisällön loppu
Sisällön loppu