Vantaa-Kerava: Hyvinvointialue ansaitsee toimivat ja käyttäjäystävälliset tietojärjestelmät
Sana tietojärjestelmäprojekti saattaa kuulostaa kirosanalta. Projektit viivästyvät tai tavoitteita ei saavuteta, joskus jopa molempia. Epäonnistumisten syyksi usein paljastuu se, että käyttäjiä ei ole kuultu tarpeeksi tai tietojärjestelmätoimittajat ja tilaajat eivät puhu samaa kieltä. On hankalaa saada toteutumaan sellaisia tavoitteita, joita ei ole ymmärretty. Testaamiseen, koekäyttöihin ja pilotointeihin ei varata riittävästi aikaa.
Tietojärjestelmäprojektit saadaan usein onnistumaan paremmin, jos käyttöönotto palastellaan sopivasti. Jokin osa kannattaa todeta ensin toimivaksi ennen kuin lähdetään ottamaan käyttöön seuraavaa osaa. Kokemusten kerääminen on hyödyllistä, koska käytännön avulla osapuolten ymmärrys toistensa tarpeista kasvaa. Apotin kohdalla vaiheistusta tehtiin, mutta silti taidettiin kerralla haukata liian suuria palasia.
Hoiva-alan ammattilaiset ovat kertoneet Apotin ongelmista ja niistä on tehty kanteluita. Terveydenhoitomme kipuilee massiivisen työvoimapulan kanssa ja samaan aikaan ammattilaisemme taistelevat tietojärjestelmien kanssa. Monella on alkanut usko horjua toimivaan suomalaiseen terveydenhuoltoon.
Apotin ongelmat näkyvät päätöksentekoonkin ja vaikuttavat puhtaasti teknisen osaamattomuuden aikaansaamilta. Marraskuussa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen valtuuston piti päättää potilasmaksujen suuruudesta. Talousarviota ei silloin kuitenkaan ollut eli emme voineet tietää, miten paljon potilasmaksuista pitäisi saada rahaa. Maksuista ja talousarviosta ei voitu päättää samassa kokouksessa, koska Apotin testaamiseen valitulla potilasmaksun suuruudella piti jättää kuukausi aikaa. Miten mahtaa olla suurissa kauppaliikkeissä: tarvitaanko sielläkin kuukauden testausaika joka kerta, kun maitopurkin hintaa muutetaan? Ei tarvita. Se, onko joku potilasmaksu 20 tai 25 euroa ei pitäisi vaikuttaa lainkaan järjestelmälogiikkaan, eikä vaatia suurta testausurakkaa.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvioon kirjattiin lause siitä, että Apotista luopumista voidaan selvittää, jos sen ongelmat eivät ala ratketa. Kukaan ei halua aloittaa uutta tietojärjestelmäprojektia, jossa aivan varmasti on riskejä. Nyt on kuitenkin viimeinen hetki näyttää, että Apotin virheet ja käytettävyysongelmat saadaan ratkaistua, ja se kykenee toimimaan hyvinvointialuetta palvelevana valtimona.
Susanna Kaiju
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuutettu, FM (tietojenkäsittelytiede)