Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Länsi-Uusimaa | Yleinen

Ehdokaskynä: Häiriökysyntä on resurssien hukkaa, johon voidaan vaikuttaa sote-palveluissa

16.1.2025 Reading Time: 3 minutes

Häiriökysynnän määrä voi olla pahimmillaan jopa 80 prosenttia kysynnästä. Tämän totesin tutkimani aineiston pohjalta tehdessäni aiheesta YAMK-päättötyötä vuonna 2023. Määrä järkytti, mutta toisaalta ei yllättänyt. Pitkänlinjan sote-ammattilaisena saatoin aavistella tämän jo kokemukseni perusteella. Häiriökysynnän vähentäminen on avainasemassa hyvien ja tarpeeseen oikea-aikaisesti vastaavien palveluiden toteutumiseen, resurssien parempaan riittävyyteen sekä taloudelliseen valmiuteen hoitaa yhä useampi asiakas vanhenevassa väestössämme.

Häiriökysyntä on tilanne, jossa asiakas ei saa tarvitsemaansa palvelua tai saadessaan palvelun se ei kohdistu tarpeeseen. Tilannetta voisi kuvata lasten palikkalelulla, jossa on aukkoja erimuotoisille palikoille. Voimme ajatella, että palvelu on pyöreä aukko lelussa, ja palvelun kysyntä on välillä samanlainen pyöreä, mutta välillä se onkin erimuotoinen. Jos erimuotoinen palikka on pienempi, kuin pyöreä aukko, niin pala kyllä menee läpi, mutta sen ympärille jää paljon tyhjää. Jos taas se on suurempi kuin aukko, niin se ei edes mene läpi. Näin tapahtuu myös silloin, kun palvelua räätälöidään esimerkiksi tiukkaan asetetuksi palveluketjuksi. Osa asiakkaista saa tarvittavan avun ja palvelu vastaa kysyntään täydellisesti luoden näin arvokysyntää. Joskus taas asiakas saa kyllä palvelun, mutta samalla hänen tarpeisiinsa varataan resursseja, joiden varaaminen ei tuo lisäarvoa asiakkaalle. Tuo ylimääräinen resurssi on muualta pois ja tuottaa toisaalle häiriökysyntää. Joskus taas asiakas ei saa lainkaan tarvitsemaansa palvelua. Tämä on helpoin mieltää häiriökysynnäksi, koska tarve palvelulle on edelleen ja tilanne saa asiakkaan hakeutumaan palveluun uudelleen tai asiakkaan tilanne pahenee ja palvelun tarve kasvaa entisestään.

Häiriökysyntä on ilmiönä sellainen, jota on mahdollista vähentää. Sen vähentämisen avulla on mahdollista tuottaa merkittäviäkin säästöjä. Häriökysynnän vähentämiseen on keskityttävä kaikilla organisaation tasoilla, siihen puuttuminen ei voi tapahtua ainoastaan pistemäisesti. Häiriökysyntää on vaikea mitata, muttei mahdotonta. Hankalampaa on nähdä mikä kaikki vaikuttaa häiriökysyntänä potilaaseen tai asiakkaaseen saakka.

Kun häiriökysyntää lähdetään vähentämään, niin avainasemassa ovat se hyvin koulutettu työvoima, joita meidän hyvinvointialueemme on pullollaan. Henkilöstöön on uskallettava luottaa. Johtajien on annettava ottaa vastuuta omasta osastaan ja jos tuntuu, ettei se onnistu, niin vastuuseen on velvoitettava. Tuota johtamista ei voi ulkoistaa. Aseet häiriökysynnän vähentämiseen on olemassa. Niistä ensimmäinen on kommunikaatio, jonka tulee toimia niin asiakkaan ja työntekijän välillä, kuin työntekijöiden keskenkin. Sen tulee toimia myös työntekijöiden ja johtajien välillä, eikä vähiten poliittisten päätöksentekijöiden välillä, läpi poliittisen kentän.

Poliittisessa järjestelmässä toimiessa on häiriökysynnän vähentäminen kuuluu myös päätöksentekijöille. On tehtävä politiikkaa, jossa tieto on avainasemassa. Poliittinen järjestelmä kun luo jo itsessään helposti häiriökysyntää. Päätöksenteko voi venyä ja poliittiset ambitiot tahtovat viedä nopeammin kuin järkevä, tietoon perustuva päätöksenteko. Jos muutosnopeus on kuin tuuliviirillä, niin jokaisen muutoksen valuessa vielä käytönnön tasolle on jo uusi muutos käsittelyssä. Vaikuttavuutta ei ehditä seurata, ja vielä vähemmän ehditään jalkauttaa uusia käytäntöjä. Jos taas päätös venyy ja jää ilmaan todellisuutena, jossa mikään ei edisty, niin se johtaa helposti tyhjäkäyntiin ja turhautumisen lisääntymiseen. Tähän kun lisätään mikromanageeraus, johon sorrutaan poliittiselta taholta, niin jokainen voi laskea tuloksen.

Pirkko Heinänen
Kirjoittaja on lohjalainen kunta- ja aluevaaliehdokas.

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Ulkoistamiskokeilu käyttöön myös Vantaa-Keravalla
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Hyvinvoiva henkilöstö on laadukkaan kotihoidon perusta

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Nyt se on tutkittu: Sosialismi syö talouskasvusta kaksi prosenttiyksikköä vuodessa
  • Kolmasosa Iranin ohjuskalustosta on tuhottu
  • Asiantuntijan 12 vinkkiä turvalliseen juhannukseen – ”vahdi aina tulta”
  • USU: Osa sote-alueista joutumassa arviointimenettelyyn
  • Kuluttaja-asiamies vie operaattorin oikeuteen, 30 päivän alinta hintaa ei kerrottu

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku