Sivistys- ja sote-palveluiden yhdyspinnat ovat laajat ja moninaiset
Hyvinvointialueen tulevaisuutta rakennetaan yhdessä kuntien kanssa ja rohkeasti uuden oppimisen kautta.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä opiskeluhuolto ovat palveluita, jotka ovat sekä kuntien että hyvinvointialueiden vastuulla. Sujuvaa yhteistyötä tarvitaan kuntien vastuulla olevien varhaiskasvatuksen, eri koulutusmuotojen, nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden sekä hyvinvointialueen vastuulla olevien neuvolan ja kouluterveydenhuollon, vammaispalvelujen, lastensuojelun, perhetyön ja kuntoutuksen yhdyspinnoilla.
Hyvinvointialueella yhteistyössä kuntien kanssa on keskusteltava siitä, auttavatko nykyiset rakenteet, järjestelmät, prosessit ja ohjeistukset tulevissa haasteissa. Tarvitsemme kokonaisnäkemykseen perustuvaa johtamista oikea-aikaisesti ja vanhasta siilojohtamisesta on osattava luopua, ja se ei ole helppoa. Uudenlainen toimintakulttuuri edellyttää uudenlaista johtamista, johtajuutta ja ennen kaikkea luottamusta ihmisiin!
Opiskeluhuollosta säädetään erillisellä lailla oppilas- ja opiskelijahuollosta. Opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen sekä hyvinvointialueen monialaisena suunnitelmallisena yhteistyönä.
Kunnilla ja muilla koulutuksen järjestäjillä sekä hyvinvointialueella on omat roolinsa opiskeluhuollon järjestämisessä. Opiskeluhuolto on kokonaisuus, joka edellyttää toimijoiden yhteistyötä. Tavoitteena on tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja järjestää tukea oikea-aikaisesti sitä tarvitseville.
Koko oppilaitosyhteisöä tukeva ehkäisevä yhteisöllinen työ on opiskeluhuollon ensisijainen toteuttamismuoto. Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulun tai oppilaitoksen toimintakulttuuria ja toimia, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, vuorovaikutusta ja osallisuutta. Myös esteettömyys sekä ympäristön terveellisyys ja turvallisuus ovat osa yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Ensisijainen vastuu yhteisön hyvinvoinnista on oppilaitoksen henkilökunnalla, erityisesti rehtorilla ja opettajilla, mutta jokaisella oppilaitoksessa työskentelevällä on velvollisuus edistää oppilaiden, opiskelijoiden ja koko koulu- ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia sekä yhteistyötä huoltajien kanssa.
Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelmassa määritellään toimenpiteet yhteisöllisen opiskeluhuollon edistämiseksi ja tarvittavien tukitoimien järjestämiseksi. Keskeinen rooli yhteisöllisen opiskeluhuollon edistämisessä on oppilaitoskohtaisella opiskeluhuoltoryhmällä. Ryhmä vastaa myös opiskeluhuollon kokonaisuuden suunnittelusta, kehittämisestä ja arvioinnista koulussa ja oppilaitoksessa
Hyvinvointialueella, mutta myös kunnissa on nyt vahvistettava henkilöstön osaamista vastaamaan uusiin haasteisiin. Nyt on keskeistä yhdessä innostuminen, motivaatio, sekä jokaisen halu hyödyntää ja kehittää omaa osaamista jonkin merkityksellisen asian puolesta. Kun luomme edellytykset oppimiselle ja jokaisen osaamisen hyödyntämiselle niin uskon, että henkilöstö valitsee juuri oikeita tapoja kehittää omaehtoisesti itseään, työtään ja työn prosesseja. Hyvinvointialueilla on kiinnitettävä erityistä huomiota oppilashuollon henkilöstön johtamiseen. Johtamisen onnistumisesta riippuu muun muassa se, miten hyvin moniammatilliset tiimit lähtevät toimimaan.
Kaisa Alaviiri
Aluevaltuutettu (kok.)