Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Aluevaltuutettujen kirjoitukset | Itä-Uusimaa | Kirjoitukset | Mielipide | Yleinen

JULKISEN MONOPOLIN TUOTTAJAMALLI SOTESSA PURETTAVA

26.7.202423.7.2024 Reading Time: 3 minutes

“Monopoli ei lisää tuottavuutta, paranna laatua, eikä huomioi palveluiden saavutettavuutta. Nyt tarvitaan kilpailua ja vaihtoehtoisia tuottajia!” Ari Oksanen kirjoittaa kolumnissaan.

Suomen 21 hyvinvointalueen yhteenlaskettu alijäämä viime vuonna oli noin 1.3 miljardia euroa ja tälle vuodelle ennustetaan noin 900 miljoonan alijäämää. Uudenmaan neljälle hyvinvointialueelle oman erityisen ongelman tekee erikoisairaanahoidon järjestely, missä HUS tuottaa palvelut neljälle hyvinvointialueelle ja Helsingille. HUSin talous on myös vahvasti ollut alijäämäinen ja tälle vuodellekin on ennustettu merkittävää miinusta. Säästöohjelmia tehdään niin HUSissa kuin alueilllakin, mutta tämä vuosi jää vahvasti pakkaselle. 

Seuraavat vuodet ovat todella haasteellisia alijäämän kattamisvelvoitteen vuoksi. Hyvinvointialuiden toiminnan tuottavuutta pitää pystyä reippaasti parantamaan, mutta miten? Enää ei riitä vanha tapa toimia, sillä sotesektorin tuottavuus on vain heikentynyt viime vuosien ja vuosikymmenten aikana. Suomen sotemalli ei ole toiminut ja nyt on viimeinen aika tehdä radikaali muutos. 

Euroopassa lähes kaikissa maissa yksityinen tai kolmas sektori toimii pääasiallisena tuottajana perustason palveluissa ja osin myös erikoissairaanhoidossa. Palvelun järjestäjä ja tuottaja on erotettu selvästi toisistaan. Suomen mallissa järjestäjä ja tuottaja on pitkälti sama. Olemme varjelleet julkisen monopolin tuottajamallia sotessa. Jo lienee kaikille selvää, että monopoli ei lisää tuottavuutta, paranna laatua, eikä huomioi palveluiden saavutettavuutta. Nyt tarvitaan kilpailua ja vaihtoehtoisia tuottajia parantaaksemme aiemmin mainittuja kriteereitä. Ilman rajua yksityisen sektorin mukaan ottamista palvelutuotantoon ja sen kehittämiseen ei hyvää seuraa. 

Nykyinen epäonnistunut sotemalli on johtanut siihen, että on jouduttu hankkimaan kalliita ostopalveluita sekä poskettoman hintaisia keikkalääkäreitä ja -hoitajia. Malli ei ole kestävä. 

Maamme hallitus on onneksi lisäämässä kelakorvausta yksityiseen lääkärikäyntiin, joka vähentää painetta julkiselle sektorille perusterveydenhuollossa. Suunterveydenhuoltoon tarvittaisiin myös selkeä kelakorvaustason nosto. 

Kelan pääjohtaja Outi Anttila vaatikin äskettäin reipasta kelakorvaustason nostoa tasolle, mikä varmistaisi asiakkaan omavastuun jäävän samalle tasolle kuin julkisesti tuotetussa palvelussa on. 

Todella erikoista nykyisessä mallissa on se, että jokainen meistä voi mennä esimerkiksi Viroon tai Ruotsiin hakemaan lääkäri-, hammaslääkäri- tai erikoislääkäripalveluita samaan omakustannushintaan, mitä maksamme Suomessa terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Tämä tarkoittaa sitä, että me maksamme veroillamme virolaiselle tai ruotsalaiselle yritykselle suuren rahallisen tuen siitä, että ne hoitavat meitä. Tuemme suuresti ulkomaisia yrityksiä, mutta emme omia sote-alan yrityksiä. Kilpailu vääristyy pahasti suomalaisten yritysten tappioksi. Yleensähän pyrkimys on tukea oman maan elinkeinoelämää, toki kilpailu- ja valtiontukilainsäädännön puitteissa. 

Järjestelmää pitää muuttaa niin, että yksityinen toimija on samassa asemassa kuin julkinen toimija. Järjestäjä avaa markkinat, laskee palvelutuotteelle hinnan ja se maksetaan kaikille tuottajille, jotka sen sovitulla hinnalla ja laadulla pystyy tuottamaan. Asiakkaalla on silloin valta, hän päättää mistä palvelun hankkii. Tuottajat joutuvat kilpailemaan asiakkaista, pitämään laadun ja saatavuuden korkealla tasolla. Lisäksi kilpailu kiihdyttää palveluinnovaatioita ja parantaa kustannustehokkuutta. Tärkeätä tässä uudessa mallissa olisi se, että myös pienillä toimijoilla on mahdollisuus olla palvelutuottaja. Näin saataisiin myös lähipalvelut paremmin turvattua pienillä paikkakunilla. 

Kelan ehdottama malli kelakorvaustasosta on yksi tie edetä. Palvelusetelien laajempi käyttö voisi olla tie omalääkärimallin kehittämiseen. Espoon ammatinarjoittajamalli on myös syytä ottaa muidenkin hyvinvointialueiden käyttöön. 

Itse toivon kuitenkin pidemmälle vietyä uudistusta, missä yksityisen sektorin tasavertainen rooli muuttaisi palvelutuotantoa väkevästi valinnanvapauden myötä niin perustasolla kuin erikoisairaanhoidossa. Nyt ei ole varaa hukata aikaa ja siksi hallituksen pitää uudistaa kiireisesti lainsäädäntöä ja hyvinvointialueiden tulevan kauden strategian pitää selkeästi muuttua monituottajamalliin. 

Ari Oksanen, Sipoo

Kirjoittaja on Sipoon kunnanvaltuutettu, sekä varavaltuutettu Itä-Uudenmaan Hyvinvointialueella

Avainsanat: #Politiikka#sote

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Opiskeluhuollon remontti Vantaa-Keravalla
SeuraavaJatka
Palveluverkkosuunnitelma ei ole leikkauslista

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Satelliittikuvat näyttävät, mitkä kohteet on tuhottu Iranissa
  • Puolustusministeri Antti Häkkäsen vetoomus sanasta sanaan: Tämän takia jalkaväkimiinat tarvitaan
  • Päivi Räsänen päivittelee RKP:n ehdotusta – ”Jos olisin jäsen, nyt olisi hetki erolle”
  • Asiantuntijat korostavat sijoituksia maanpuolustukseen: Emme saa jäädä jälkeen
  • Arvio SDP:stä: Puolueen pelisilmä hapuilee

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku