Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Uudenmaan Kokoomus

  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • HyvinvointialueetLaajenna
    • Itä-UusimaaLaajenna
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-UusimaaLaajenna
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-UusimaaLaajenna
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-KeravaLaajenna
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Uudenmaan Kokoomus
Aluevaaliehdokkaiden kirjoitukset | Vantaa-Keravan hyvinvointialue | Yleinen

Ehdokaskynä: Julkisomisteiset Inhouse-yhtiöt ovat silkkaa politiikkaa Vantaan ja Keravan alueella

3.4.20253.4.2025 Reading Time: 2 minutes

Suomessa on viime vuosina yleistynyt trendi, jossa julkinen sektori perustaa omia inhouse-yhtiöitään hoitamaan erilaisia palveluita. Tätä on viime vuosina ollut nähtävissä mm. taloushallinto- sekä siivous- ja ravitsemusalalla. Myös Vantaa-Keravan hyvinvointialueella on ollut nähtävissä tämä kehitys viime vuosina.

Taustalla on aiheeton markkinoilla toimivien yrittäjien ja yritysten demonisointi, jossa laadukkaita palveluita tarjoavia yrityksiä syytetään aiheettomasta voiton tavoittelusta ja sillä perusteella halutaan tuottaa palvelut Inhouse-yhtiöiden kautta. On syntynyt harhaluulo, että julkisomisteinen ja sosialistinen tapa johtaa yritystoimintaa olisi paras tapa tuottaa palveluita omistajayhteisölleen. Voin sanoa – ei ole.

Inhouse-yhtiöiden etuna suhteessa vapailla markkinoilla toimiviin palveluntuottajiin on se, että esimerkiksi kunta tai hyvinvointialue voi kilpailuttamatta tarjota palvelutuotannon sille suoraan. Eli toisin sanoen, kun hyvinvointialueilla on velvollisuus järjestää siivouspalvelut terveys- ja perhekeskuksissaan, voi ne suoraan ostaa palvelut Inhouse-yhtiöiltään. Tämä on väärin.

Pidän suorahankintoja Inhouse-yhtiöiltä varsin epäeettisenä tekona, varsinkin hyvinvointialueilla, joissa on jo toimivat markkinat. Eli kun kyseisellä seudulla on jo useita yrityksiä, jotka voisivat palvelut tuottaa, ja näin ollen kilpailutuksen kautta löytää parhaan mahdollisin toimijan, niin silloin palvelut tulisi tuottaa toimivien markkinaehtoisten yritysten toimesta.

Kilpailuttamalla hyvinvointialueet voivat määritellä kunkin tarvittavan palvelun laatutason kilpailutuksen ja sopimuksen vähimmäisvaatimuksissa. Kun haluttu laatutaso on määritelty kilpailutuksen ehdoissa, voidaan hakea niillä määritellyillä ehdoilla markkinoiden edullisin palveluiden tuottaja. Miksi näin ei kannattaisi sitten toimia?

Kilpailutusten kautta saataviin sopimuksiin voi myös sisällyttää erilaisia laatua mittaavia mittareita. On hyvinkin tyypillistä auditoida kutakin palveluntuottajaa, varsinkin tilanteissa, jossa on syytä korjata palveluntasoa tai sen määrää sopimuksella edellytetylle tasolle. Hyvinvointialueet ovat siis edelleen palvelun tilaajina määräävässä asemassa suhteessa palveluntarjoajaan. Tällä tavoin riskit voidaan minimoida.

Mikäli ja kun tulevaisuudessa hyvinvointialueilta edellytetään voimakkaammin markkinaehtoisten toimijoiden kanssa tehtävää yhteistyötä, ja tilataan erilaisia palveluita kilpailutusten kautta, tulee varmistaa hyvinvointialueille riittävästi poliittista tahtoa järjestää palveluita voimakkaammin yhdessä markkinoilla toimivien yritysten ja yhteisöjen kanssa. Lisäksi kilpailutettavien kokonaisuuksien tulee olla riittävän suuria ja muillakin tavoilla houkuttelevia, jotta mahdollisimman moni markkinoilla toimiva yritys ja yhteisö osallistuu kilpailutuksiin.

Tarvitsemme riittävän määrän hankintaosaamista. Tavoitteenamme tuleekin olla korkea kustannustehokkuuden saavuttaminen palveluiden tuottamisessa. Tämä on kunkin hyvinvointialueen asukkaan etu.

Tehokkaasti järjestetyt palvelut yhteistyössä markkinoilla toimivien yritysten ja yhteisöjen kanssa takaavat riittävän määrän ja laadun tarvitsemiamme palveluita hyvinvointialueen asukkaille. Tulevalla aluevaltuustokaudella tämän asian kuntoon saattaminen takaa myös nopean ja oikea-aikaisen palveluiden saannin jokaiselle asukkaalle.

Anssi Aura
Kirjoittaja on vantaalainen aluevaaliehdokas (Vantaa-Keravan hyvinvointialue).

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ehdokaskynä: Sote-uudistus – menestys vai fiasko?
SeuraavaJatka
Ehdokaskynä: Hyvinvointialueen mahdollisuudet ja haasteet aluevaalien alla

Kokoomus.fi uutisia

  • Opposition hallituskritiikissä ei ole pohjaa eikä johdonmukaisuutta
  • Petteri Orpon puhe puoluevaltuustossa 7.6.2025
  • Velkahuoli heräsi keskustalla ja SDP:llä vasta, kun valta vaihtui
  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen

Verkkouutiset.fi

  • Suojelutyön turvaava laki astui voimaan – yrittäjät vaativat korjauksia
  • Renkaiden kunto kannattaa tarkastaa ennen kesäreissua
  • Rikolliset värväävät nuoria rahamuuleiksi
  • Iranilta loppuvat ohjukset – kyky iskeä on katoamassa kokonaan
  • Kaksi kolmesta haluaa syödä lihaa juhannuksena

Seuraa meitä

Facebook X Instagram

© 2025 Uudenmaan Kokoomus

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Käytämme evästeiden kaltaisia tekniikoita laitteen tietojen tallentamiseen ja/tai käyttämiseen. Teemme tämän parantaaksemme selauskokemusta ja näyttääksemme (muita kuin) henkilökohtaisia mainoksia. Suostumalla näihin tekniikoihin voimme käsitellä tällä sivustolla tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia. Suostumuksen epääminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
Vieritä ylös
  • Tervetuloa
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Ota yhteyttä
    • Meistä
    • Piiritoimisto
    • Piirihallitus
    • Kansanedustajat
  • Hyvinvointialueet
    • Itä-Uusimaa
      • Itä-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Keski-Uusimaa
      • Keski-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Länsi-Uusimaa
      • Länsi-Uusimaa aluevaltuutetut
    • Vantaa-Kerava
      • Vantaa-Keravan aluevaltuutetut
Haku